Een verjaardagsfeestje thuis organiseren? Ontdek onze checklist!

Niets zo leuk als een verjaardagsfeestje thuis organiseren, toch? Dankzij deze checklist hoef je geen stress te hebben.

verjaardagsfeestje-thuis_blog

Er staat een verjaardagsfeestje voor de deur dat jij wilt organiseren. Maar een verjaardagsfeestje thuis organiseren vraagt natuurlijk om een goede planning. Ben je niet zo’n goede planner? Weet je niet waar je moet beginnen of zie je al snel iets over het hoofd?

Tijd dan om deze checklist erbij te nemen en ruim op tijd te beginnen met de voorbereidingen van het verjaardagsfeestje. Je wilt namelijk dat het feestje slaagt en dat iedereen die dag volop geniet. Vooral de jarige.

Deze checklist is je steun en toeverlaat tijdens de voorbereidingsperiode. Zo hoef je geen stress te hebben en geeft het een extra fijn gevoel als je (eindelijk) iets van de lijst kan schrappen.

 

Twee maanden op voorhand

Goed begonnen is half gewonnen. Het ideale moment om met de voorbereidingen van je feest te starten? Maar liefst twee maanden op voorhand. Dat is vroeg! Maar dat heeft ook wel zo zijn voordelen. De genodigden zetten de datum van het feest dan al in de agenda en weten dat ze die datum dus moeten vrijhouden voor er iets anders gepland wordt. En dan kan het beginnen …

 

verjaardagsfeestje-thuis-1

 

 

1.De locatie: wordt het feestje thuis gehouden, bij een vriend of kies je voor een andere locatie? Als je een leuk zaaltje op het oog hebt, kijk dan niet alleen of de datum vrij is, maar reserveer meteen om teleurstellingen te voorkomen.

2.Bepaal de datum, plaats en tijd van je feest. De beste dagen om een feestje te geven zijn vrijdag, zaterdag en in enkele gevallen ook zondag. Houd er wel rekening mee dat maandag weer een normale werk- of schooldag is. Kijk ook even of er niet toevallig een ander groot feest in je vrienden- of familiekring gehouden wordt.

3.Begin al eens te brainstormen over een thema als je een themafeest wil organiseren.

4.Leg een budget vast. Je ziet altijd zoveel leuke spulletjes in de winkel dat je al snel je budget zou overschrijden. Op je budget letten hoeft ook niet altijd een negatieve zaak te zijn. Op die manier vind je vaak veel verrassende alternatieven en leer je soms ook creatief te werk te gaan. Je kan ook geld besparen door je vrienden een kleine bijdrage te laten leveren. Denk aan de populaire bring your own party’s waarbij je vrienden ofwel zelf hun eten ofwel zelf hun drank meebrengen.

5.Als je de perfecte locatie gevonden hebt, leg je best ook meteen een DJ en eventueel ook een lichtinstallatie vast.

6.Misschien is het een goed idee om de dag van het feest vrij te vragen. Zeker als je toch besluit om doordeweeks je feest te geven, zodat je in alle rust de laatste voorbereidingen kunt treffen.

7.Verstuur alvast de uitnodigingen. Heb je een thema? Maak dat dan duidelijk en stem je uitnodigingskaart hierop af. De uitnodigingen kun je versturen per post (heerlijk ouderwets!), per mail, per telefoon of via social media zoals Facebook (let wel op dan dat je geen openbare uitnodiging verstuurt of je zou wel eens meer mensen kunnen verwachten dan je ooit had kunnen denken). In je uitnodiging moeten in elk geval de volgende dingen staan:

  • Welk soort feest het is (lunch, brunch, etentje, dansfeest, enz.).
  • Wat de reden, datum, tijd, plaats van het feest is.
  • Of je een reactie verwacht op je uitnodiging door je telefoonnummer en/of mailadres te vermelden.
  • Of dates welkom zijn.
  • Of kinderen welkom zijn.
  • Wat eventueel de routebeschrijving is.
  • Wat eventueel de dresscode en het thema is.

8.Extra: Als gasten van heel ver komen, dan is het handig om te zorgen voor een overnachtingsmogelijkheid. Dat kan zowel bij je thuis of bij vrienden zijn. Of je voegt een lijst toe met adressen in de omgeving waar overnacht kan worden.

 

Twee weken op voorhand

Het verjaardagsfeestje nadert en vanaf nu blijf je druk bezig met alle voorbereidingen voor de grote dag.

 

verjaardagsfeestje-thuis-3

 

1.Was al het servies af dat je nodig hebt of koop voldoende plastic serviesgoed en bestek Altijd makkelijk: geen afwas en na gebruik wordt het meteen weggegooid. Bovendien wordt je keuken niet overbelast door een berg gebruikt servies.

2.Ga op zoek naar een playlist. Stel die zelf samen of vraag vrienden muziek mee te brengen. Zorg dat de muziek aansluit op de gewenste sfeer.

3.Zorg dat je wat leuke spelletjes achter de hand hebt om de sfeer erin te houden.

4.Begin alvast met de eerste boodschappenronde en kijk of je alvast één en ander kunt koken en/of invriezen.

 

 

Een week op voorhand

Begin met het allerleukste: de dagen afstrepen in de kalender. Maar vergeet niet dat er nog hard moet gewerkt worden voor het feest kan losbarsten.

 

verjaardagsfeestje-thuis-4

 

1.Als je het feestje thuis houdt, is het tijd om je huis grondig schoon te maken. Op de dag van het feest zelf kun je dan nog even snel overal langs gaan. Rommelig wordt het toch weer.

2.Ben je toch eenmaal bezig met de grote schoonmaak, verplaats dan ook meteen meubels, tafels en stoelen zodanig dat je gasten zich vrij kunnen bewegen en er geen dingen kunnen sneuvelen. Kijk ook even naar je verlichting en breng waar nodig veranderingen aan voor een sfeervol verjaardagsfeestje.

3.Controleer je servies: heb je alles wat je nodig hebt of kom je nog te kort? Gebruik je speciale borden of schalen voor een gerecht, label die dan zodat je niet in de war raakt.

4.Vul de bar aan: reken op drie flessen wijn per vier gasten en drie tot vier cocktails per gast (als je feestje twee tot drie uur duurt).

 

 

Drie dagen op voorhand

Het begint steeds spannender en drukker te worden. De laatste loodjes wegen nu eenmaal het zwaarst, maar als je je tot nu toe aan de checklist hebt gehouden valt het werk allemaal mee.

 

verjaardagsfeestje-thuis-5

 

1.Licht de buren in over het feestje, zodat ze er rekening mee kunnen houden en de politie niet onverwacht bij je op de stoep staat om je gezellige verjaardagsfeestje abrupt tot een einde te brengen.

2.Breng de decoratie en sfeerverlichting aan.

3.Controleer je medicijnkastje. Maak het ontoegankelijk voor kinderen, maar zorg er wel voor dat je zaken als pleisters, paracetamol enzovoort in huis hebt).

4.Berg persoonlijke spullen die je liever privé wilt houden goed op.

5.Tref een aantal maatregelen om meteen in te kunnen springen als er een ongelukje gebeurt. Zet een vuilblik, dweil, bezem en zout (voor wijnvlekken) op strategische plekken die makkelijk te bereiken zijn.

6.Zorg voor een vestiaire waar je gasten jassen en tassen kwijt kunnen. Maak hiervoor een kast leeg of zorg dat je bed vrij is.

7.Haal de laatste boodschappen in huis en stel een lijst op van dingen die je nog moet koken.

8.Stel een plan op met regels zodat je gasten weten waar ze alles kunnen vinden en wat absoluut niet mag.

 

 

Één dag op voorhand

Nog een nachtje slapen en het is zover! Het feest kan van start gaan en je harde werken wordt beloond. Aftellen maar!

 

verjaardagsfeestje-thuis-6

 

1.Zet tafels klaar.

2.Koop bloemen en schik ze naar wens op de verschillende tafels. Dit is leuk om de kleur af te stemmen op je thema.

3.Zorg dat het eten zo veel mogelijk klaar is, zodat je op de dag van het feestje zelf zo weinig mogelijk moet doen en ook met volle teugen kan genieten.

4.Haal nog een keer de schoonmaakspullen tevoorschijn en ga het huis rond voor een laatste poetsbeurt.

 

 

De dag van het feest

Eindelijk. Nog snel de puntjes op de i en je bent er helemaal klaar voor!

 

verjaardagsfeestje-thuis-7

 

1.Werk de laatste gerechten af.

2.Zet de stoelen klaar. Mocht je door plaatsgebrek niet genoeg zitplaatsen hebben, dan kun je gasten aanmoedigen om staand met elkaar te praten. Laat de gasten dan ook af en toe eens van plaats ruilen, zodat iedereen eens zitten. Zo worden er ook nieuwe contacten gelegd.

3.Zet één tot twee uur voor het feest al het eten klaar. Dek af met vershoudfolie die je verwijdert zodra de eerste gasten aan de deur staan.

4.Groet je gasten niet alleen, maar zorg dat je je onder de gasten begeeft. Je hebt de checklist afgewerkt en je best gedaan. Nu is het tijd om te genieten!

5.Als je wilt, kun je zelf foto’s maken. Let er wel op dat je mensen hier niet mee lastig valt.

6.Breng mensen met elkaar in contact als ze elkaar nog niet kennen. Een spelletje spelen zorgt voor een gemoedelijke sfeer en maakt mensen over het algemeen wat losser en toegankelijker.

7.Zorg dat je huis netjes blijft. Ruim afval of gebruikt servies onmiddellijk op.

8.Jij hebt de verantwoordelijkheid over je gasten: grijp in als iemand te dronken is om te rijden of een andere stommiteit uit wil halen.

9.Is er veel eten over? Geef je gasten dan een hapje mee. Zo voorkom je niet alleen verspilling, maar nemen de gasten ook een stuk van het feest mee naar huis.

10.Vergeet je foto’s niet te delen met alle aanwezigen achteraf. Ga even na of je gasten het goed vinden als je je foto’s op sociale media plaatst.

 

Extra tips

Maak een apart mailadres aan voor mensen die willen reageren op je uitnodiging en een digitaal kaartje willen sturen. Ook handig als je een surprise party voor iemand organiseert. Nodig altijd iets meer mensen uit dan je gepland hebt. Niet iedereen zal namelijk kunnen komen.

 

Heb je zelf nog leuke tips of aanvullingen voor deze checklist? Laat het ons dan zeker weten via de commentaren, onze Facebook of Twitter met de hashtag #mysmartphoto. We zijn benieuwd!

Kristof, 33 jaar. Alles met teksten en beelden. Hobby's: fietsen, lopen, mountainbike, tennis en van de natuur genieten. Blogposts achter de schermen van smartphoto + heel wat inspiratie voor je foto's en belangrijke momenten!

4 comments

  • Goede tips! Het regelen van een feest kan soms ontzettend veel werk zijn, maar met deze tips moet het zeker lukken. 🙂 De feestversiering heb ik al binnen, kan niet wachten totdat ik alles op kan hangen en versieren. Zin in!

    Reply
  • Goede checklist. Met name het brainstormen. Hierdoor kan op de leukste ideeën komen. Daarnaast maak ik ook altijd een inventarisatie van het aantal gasten. Dan weet ik meteen hoeveel tafels en stoelen ik moet huren.

    Reply
  • Ik heb al vaker een feestje buiten de deur gehouden, maar ga dit jaar toch weer voor een gezellig feestje thuis. Ben nog even aan het kijken hoe ik mijn ruimtes ga indelen, maar dat moet vast goedkomen. Ik heb al wel een dj gehuurd!

    Reply
  • Een wel heel volledige lijst feesttips. Voor mij is het belangrijk dat de voorbereiding niet teveel stress veroorzaakt. Het eten zelf klaarmaken vind ik teveel werk. Dat besteed ik uit. En als het enigszins kan (ijs- en weder dienende) en er de beschikking is over een tuin, geef ik de voorkeur aan een feesttent.

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *